Klub Żeglarski LOK Dryf
 
  Strona Główna Nasz klub Zarząd Szkolenia Rejsy Regaty Imprezy Galeria Linki24 Czerwiec 2017 
 
Nawigacja
Strona Główna
Nasz klub
Zarząd
Szkolenia
Rejsy
Regaty
Imprezy
Przepisy i paragrafy
Galeria
Linki
Kontakt
Forum
Artykuły
Kategorie Newsów
Download
Szukaj
Kontakt
Komandor T.Zemczak
601 527 446
Szkolenie A.Hubczenko
502 059 766
Organizacja
J.Izbicki
502 317 796
kzdryf@gmail.com
Kursy i szkolenia
Kursy weekendowe
Kurs wakacyjny
Jak się zapisać
Kubryk
Żeglarskie miejsca
Tradycja
Etykieta
Ostatnie Artykuły
Grecja kpt. Szczepań...
Czemu jacht się prze...
Władysław Wagner - ż...
Rejs na Baleary kpt....
Marynarska kara
facebook
Klub Żeglarski LOK Dryf

Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych użytkowników: 49
Nieaktywowany Użytkownik: 806
Najnowszy Użytkownik: mala_zeglarka
KŻ LOK DRYF ul. Łazki 2 Międzybrodzie Bialskie
Etykieta

ETYKIETA ŻEGLARSKA


Etykieta - to ustalony i obowiązujący sposób zachowania się (np. dyplomatów); ceremoniał dworski; konwenans towarzyski. Słowo "etykieta", to spolszczenie słowa francuskiego "etiquette". Etykieta jachtowa to zbiór przepisów oraz zwyczajów, które obowiązywać powinny żeglarzy.
Niestety coraz częściej spotykamy się z zachowaniem osób pływających pod żaglami, które w najlepszym przypadku budzi niesmak a czasem jeszcze mocniejsze negatywne emocje. Trudno osoby te nazwać "prawdziwymi" czy "dobrymi" żeglarzami gdy ich sposób zachowania na jachcie czy w porcie pozostaje w sprzeczności z tym, co zwykliśmy nazywać dobrym obyczajem żeglarskim. Wynika to w dużej mierze z poziomu kultury "wyniesionej z domu" oraz jakości szkolenia.

Etykieta żeglarska obejmuje następujące zagadnienia:


1. Wygląd i postawa załogi

a) Podstawowym kanonem odnoszącym się do wyglądu załogi jest zasada, że członkowie załogi wyglądają czysto i schludnie. Wygląd załogi świadczy o jachcie, wygląd jachtu świadczy o załodze.

b) Strojem zalecanym przez Polski Związek Żeglarski dla żeglarzy podczas występowania na oficjalnych imprezach i uroczystościach jest ubiór składający się z białej koszuli, granatowej marynarki, szarych spodni, granatowego krawata, czarnych butów. Na lewej piersi marynarki można nosić emblemat PZŻ lub klubu żeglarskiego. Całości stroju dopełnia czapka oficerska ze znaczkiem klubowym.

c) Strój żeglarzy do codziennej żeglugi powinien być przede wszystkim wygodny i dostosowany do warunków pogodowych i rodzaju uprawianej żeglugi. Inny ubiór wybierzemy w przypadku rejsów po niewielkich akwenach w celach rekreacyjnych a inny w morskich eskapadach. Załoga zawsze powinna być przygotowana na możliwość nagłego pogorszenia się warunków atmosferycznych. Prowadzący jacht powinien dopilnować, aby członkowie załogi zabrali z sobą ciepłe i przeciwdeszczowe okrycia. Zziębnięta i przemoczona załoga myśląca tylko o jak najszybszym rozgrzaniu swojego ciała nie stanowi pełnowartościowej pomocy w prowadzeniu jachtu, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych.

d) Istotną sprawą jest obuwie, w jakim załoga przebywa na jachcie. Buty powinny mieć miękkie nieniszczące pokładu podeszwy, które nie powodują ślizgania się nawet na mokrym pokładzie. Najlepiej żeby obuwie nie powodowało trwałych zabrudzeń (miękka i jasna lub biała podeszwa). Pamiętać należy również o okryciu głowy, chroniącym przed udarem słonecznym a także okularach przeciwsłonecznych. Żeglarz noszący okulary lecznicze musi pamiętać o ich zabezpieczeniu przed przypadkowym strąceniem podczas prac czy manewrowania. Pamiętać należy również, że długie powiewające włosy lub tzw. "koński ogon" oraz noszona biżuteria mogą zostać pochwycone przez elementy osprzętu lub olinowania i spowodować poważne okaleczenie.

e) Załoga jachtu powinna bezwzględnie wykonywać polecenia prowadzącego jacht, szczególnie dotyczące wykonywania czynności związanych z żeglugą oraz bezpieczeństwem ludzi.

f) Na jachcie nie powinno się stać. Ten zwyczaj, wziął się z zakazu przesłaniania sternikowi widoku na kurs i na statek i z obawy przed utraceniem równowagi i ewentualnymi konsekwencjami tej sytuacji - w postaci np. wypadnięcia za burtę. Nie moczy się za burtą rąk i nóg, nie wlecze się za burtą obijaczy i końców lin, nie gwiżdże się w czasie żeglugi. Na dużych żaglowcach komendy były podawane gwizdkami i każdy dodatkowy gwizd mógł być źle zrozumiany przez załogę. Tradycja, nakazuje okazywanie szacunku kapitanowi. Kapitan zawsze (nawet na małym jachcie w gronie bliskich przyjaciół) zajmuje "najwyższe" miejsce przy stole, rozpoczyna jedzenie - choć może od tego odstąpić na rzecz gości, kapitan też wznosi pierwszy toast.Na dużych jachtach istnieje zwyczaj oddawania honorów kapitanowi i gościom wchodzącym na pokład świstawką bosmańską ("świst trampowy"). Świst powinien trwać od chwili wejścia na trap do momentu zejścia z niego. W porcie załogi jachtów winny przestrzegać przepisów i zarządzeń władz portowych i dostosować się do miejscowych obyczajów. Powinno się z nimi zaznajomić przed wejściem do portu.


2. Wygląd jachtu

O czystość i schludny wygląd jachtu trzeba zadbać bez względu na rodzaj czy wiek jachtu i miejsce, w którym żeglujemy. Nawet całkowicie nowy lśniący jacht, który jest niechlujnie sklarowany, z zabrudzonym pokładem i bałaganem w kokpicie będzie wystawiał załodze i prowadzącemu jacht marne świadectwo. Wiele starszych jachtów szczególnie tych pływających w czarterach nosi na sobie znamię trudów przebytych rejsów. Ubytki w lakierze, sfatygowany osprzęt i żagle nie mogą prowokować do tego żeby nawet najstarsza lina czy inny sprzęt poniewierał się w bezładzie a czyszczenie pokładu czy kokpitu wydawało się bezsensowne. Nie zawsze można pływać na najnowocześniejszych jednostkach i tutaj dbałość o jacht i jego wyposażenie potwierdza klasę żeglarza. Wieszanie na wantach i achtersztagach "pirackich" bander, suszenia ręczników czy bielizny dyskredytuje żeglarza w oczach innych. Miejscem gdzie możemy suszyć odzież, materace itp. jest port. Honorową stroną jachtu jest burta nawietrzna w czasie żeglugi, a w czasie postoju burta prawa. Na tej burcie przyjmujemy i żegnamy gości.

3. Etykieta flagowa

Miejsce flagi na jachcie ustala zwyczaj lub przepis. Rozróżniamy następujące rodzaje flag:

Bandera - flaga, która jest znakiem przynależności państwowej okrętu, podnoszona zarówno przez okręty wojenne, jak i statki handlowe. Na okrętach wojennych bandera jest ich sztandarem - symbolem państwa. Banderę podnosi się co dzień o godz. 08:00 i opuszcza się o zachodzie słońca. Na obcych wodach terytorialnych bandery nie opuszcza się o zachodzie słońca - nosi się ją także w nocy

Proporczyk - specjalna flaga trójkątna lub czworokątna, podnoszona do topu masztu, oznaczająca przynależność danej jednostki pływającej do przedsiębiorstwa żeglugowego, zrzeszenia klubowego, klubu itd. Na okrętach wojennych proporczyk oznacza, że na jednostce zaokrętowany jest dowódca zespołu. Na śródlądziu przyjęto nazywać proporzec klubowy banderą, co ze względów nomenklaturalnych jest błędem, natomiast zostało usankcjonowane przez prawo zwyczajowe

Gala flagowa - wielka i mała - dekoracja statków handlowych, rybackich i sportowych w dni uroczyste flagami kodu międzynarodowego.

Gala banderowa - dekoracja okrętu wojennego w dni uroczyste banderami, proporcami i flagami kodu międzynarodowego. Banderę na jachtach podnosi się w sposób następujący:
jachty jednomasztowe:
- o ożaglowaniu gaflowym - pod pikiem gafla
- o ożaglowaniu bermudzkim - na rufie, na flagsztoku ustawionym pośrodku rufy lub przy prawej burcie
jachty wielomasztowe:
- o ożaglowaniu gaflowym - pod pikiem gafla
- o ożaglowaniu bermudzkim - na topie tylnego masztu
jachty płynące na silniku, na holu, stojące na kotwicy i w porcie - na rufie, na flagsztoku.

Banderę podnosi się: - w dniu otwarcia sezonu żeglarskiego - na jachtach i na maszcie klubowym,
- z chwilą zaokrętowania kapitana,
- przy przekraczaniu linii mety w regatach lub w razie wycofania się z regat,
- o godzinie 08:00, każdego dnia żeglugi lub postoju w porcie z załogą na pokładzie

Banderę opuszcza się: - w dniu zakończenia sezonu żeglarskiego,
- z chwilą wyokrętowania kapitana,
- w momencie przekraczania linii startu w regatach (w praktyce - równocześnie z sygnałem ostrzeżenia),
- o zachodzie słońca każdego dnia żeglugi i postoju jachtu w porcie z załogą na pokładzie
- na znak żałoby - banderę opuszcza się do połowy drzewca tylko w czasie postoju jachtu w porcie. W czasie żeglugi jacht niesie banderę opuszczoną do połowy masztu tylko wtedy, kiedy na pokładzie znajduje się ciało zmarłego. Jeżeli w obcym porcie panuje żałoba - należy i naszą banderę opuścić do połowy flagsztoku.
Jacht wchodzący na wody terytorialne i wewnętrzne polskie i obce, a także wychodzący z nich - musi mieć podniesioną banderę bez względu na porę dnia.

Wielka gala flagowa - podnosi się na jachtach stojących w porcie albo na kotwicy. Składa się z flag Międzynarodowego Kodu Sygnałowego i biegnie od dziobu przez top lub topy masztów do rufy. Ponieważ wielka gala symbolizuje opasanie kuli ziemskiej, trzeba "flagę kodu i odpowiedzi" powiesić pod dziobem, a koniec flaglinki obciążyć, żeby była zanurzona w wodzie. Podobnie należy postąpić z flagą na rufie. Kolejność flag: "flaga kodu i odpowiedzi", A, B, 1, C, D, 2, E, F, 3 itd - czyli dwie flagi literowe a następnie jedna cyfrowa.

Mała gala flagowa - podnoszona jest na jachtach w drodze, lecz bez żagli (na silniku) Gala przebiega wtedy poprzecznie. Układ flag - jak wyżej. Czas podnoszenia i opuszczania gali jest taki sam jak bandery.

Salutowanie banderą (jachty śródlądowe): - jacht wchodzący do obcego portu salutuje jachty w nim stojące;
- jacht wychodzący z portu salutuje jachty wracające do portu;
- jacht wyprzedzający salutuje jacht wyprzedzany;
- jacht płynący salutuje jacht na kotwicy.

Wybijanie "szklanek"

Podczas uroczystego podniesienia bandery, jej ruchowi w górę masztu towarzyszy dźwięk wybijanych przy pomocy dzwonu "szklanek". "Szklanka" to podwójne uderzenie w dzwon, a pół "szklanki" to uderzenie pojedyncze. Zwyczaj ten na dawnych żaglowcach miał za zadanie odmierzanie upływającego czasu. Doba była podzielona na wachty (z reguły czterogodzinne). I tak rozpoczęciu wachty o godzinie 12.00 towarzyszy dźwięk czterech "szklanek", godzina 12.30 to pół "szklanki", 13.00 to jedna "szklanka" a 13.30 to półtorej "szklanki". Koniec czwartej godziny wachty i rozpoczęcie nowej oznajmiają znowu cztery "szklanki". W dzisiejszych czasach zwyczajowo wybija się "szklanki" podczas podnoszenia bandery na maszt, oraz na dużych żaglowcach i w ośrodkach żeglarskich.


4. Stosunki towarzyskie

Swoim zachowaniem, umiejętnościami oraz uczynnością wobec innych wystawiamy sobie świadectwo. Kultura nakazuje w czasie postoju tak cumować jacht, aby nie przeszkadzać innym wcześniej przybyłym jednostkom. Żeglarz zakładający cumy na zajętych przez innych urządzeniach cumowniczych powinien zrobić to tak żeby wcześniej przybyły jacht nie miał kłopotu ze zdjęciem swoich cum. Jeśli nasz jacht cumuje obok drugiego jachtu nie powinno przeciwstawiać się przechodzeniu sąsiadów przez nasz pokład(np. dla wyniesienia cumy na ląd). Ale przy tym zawsze przestrzega się zwyczaju zwracania się do prowadzącego jacht z prośbą o pozwolenie wejścia na pokład. W dobrym tonie jest również pomoc ze strony załóg jachtów, które wcześniej już weszły do portu wobec jachtów nadpływających. Zamierzając wypłynąć we wczesnych godzinach rannych lub nocą dobrze jest zapytać sąsiadów kiedy oni chcą to uczynić i ewentualnie przecumować jacht poprzedniego dnia, żeby swoim odejściem o świcie nie budzić innych załóg. Karygodne jest zmywanie naczyń, pranie i kąpiele z użyciem środków myjących bezpośrednio w wodzie w otoczeniu innych jachtów. Niewskazane jest głośne biesiadowanie w sąsiedztwie innych jednostek, gdyż nie każdy podziela styl naszej zabawy lub pragnie wypoczywać w inny sposób.
Komentarze
Nat dnia 23 listopad 2012
fake watches for sale
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Statystyki
stat4u

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Pogoda









Copyright Dryf © 2009
379366 Unikalnych wizyt

Powered by v6.01.6 © 2003-2005 | Original DAJ Glass Theme by: Dustin Baccetti : Ported for PHP-Fusion by:

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie